Köpvillkor
1. Företagsinformation
Dessa köpvillkor gäller för köp gjorda i webbshopen Nordicsneakers, , som drivs av:
Hendil ApS
Adress: Byleddet 12
4000 Roskilde, Danmark
NordicSneakers CVR-nr.: 44560518
E-post: [email protected]
När vi i det följande refererar till "Nordicsneakers" eller "vi", menas webbshopen driven av Hendil ApS.
2. Beställning, Priser och Avtal
När du gör en beställning via vår webbshop får du automatiskt en orderbekräftelse via e-post. Denna e-post är enbart en bekräftelse på att vi har mottagit din beställning och är inte en juridiskt bindande accept av erbjudandet.
Avtal och Ångerrätt (Säljare): Det slutliga, bindande avtalet mellan dig och Nordicsneakers anses först ingånget när vi har skickat varan från vårt lager och du har mottagit en leveransbekräftelse. Fram till dess att varan har skickats förbehåller Nordicsneakers sig rätten att fritt annullera din beställning av vilken anledning som helst, t.ex. vid prisfel, misstanke om bedrägeri, lagerfel eller andra oförutsedda händelser. Om detta sker kommer du att informeras snarast möjligt, och eventuell betalning kommer att återbetalas i sin helhet.
Priser och Automatisering: Alla priser i webbshopen anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. . Priserna på Nordicsneakers är dynamiska och kan ändras utan föregående meddelande, eftersom de påverkas av automatiserade systemer baserade på marknadsefterfrågan och utbud. Vi förbehåller oss rätten att korrigera angivna priser utan föregående samtycke.
Andrahandsmarknaden och Prisnivå: Nordicsneakers verkar på andrahandsmarknaden för sällsynta och eftertraktade varor. Detta innebär att de angivna priserna på webbplatsen vanligtvis kommer att vara högre än det ursprungliga försäljningspriset hos officiella återförsäljare, eftersom priserna återspeglar det aktuella marknadsvärdet och tillgängligheten.
Annullering vid Prisfel: Som nämnts ovan under annullerrätten, förbehåller Nordicsneakers sig rätten att annullera din beställning och återbetala hela beloppet om en vara av misstag har erbjudits till ett uppenbart felaktigt pris, inklusive (men inte begränsat till) ett pris som är lägre än det ursprungliga försäljningspriset hos en officiell återförsäljare.
Vinstmarginalbeskattning: En betydande del av vårt sortiment säljs under vinstmarginalbeskattningssystemet i enlighet med moms lagens § 69-71. För varor som säljs under detta system beräknas momsen endast på vinsten, och momsbeloppet specificeras därför inte separat på din faktura eller orderbekräftelse. Det visade priset är dock alltid det totala priset du som kund ska betala, inklusive eventuell moms som kan ingå.
Vi reserverar oss för tryckfel, tekniska fel, slutsålda varor och force majeure.
3. Betalning
Hos NordicSneakers accepterar vi betalning med:
- Kreditkort (behandlas via säker betalningsgateway)
- Klarna
- MobilePay
Beloppet dras omedelbart: Eftersom vi agerar som mellanhand mellan dig och återförsäljarna dras betalningen från ditt konto omedelbart vid beställning. Detta säkerställer att vi snabbt kan betala återförsäljarna så att dina skor omedelbart kan skickas till vårt lager och sedan vidare till dig. Ett större belopp än det du har godkänt vid köpet kan aldrig dras.
Alla betalningstransaktioner hanteras säkert via en krypterad SSL-anslutning (Secure Socket Layer). NordicSneakers lagrar inte dina fullständiga kortuppgifter.
4. Leverans och Avsändning
Vi levererar i princip endast till adresser i Sverige. Om du önskar leverans till ett annat land, vänligen kontakta oss på [email protected] innan beställning för att höra om möjligheter och eventuella extra kostnader.
Avsändnings- och Leveranstid (Sverige):
- Lagervaror: Vi strävar efter att skicka lagervaror inom 48 timmar. Den förväntade leveranstiden är därefter 1-3 arbetsdagar.
- Beställningsvaror / Fjärrlager: För vissa varor eller storlekar som är beställningsvaror eller hämtas från ett fjärrlager kan det ta upp till 5-14 dagar innan de skickas. Det kommer tydligt framgå på produktsidan/vid storleksval, , om det finns en förlängd avsändnings- eller leveranstid. Den totala förväntade leveranstiden för dessa varor är vanligtvis 5-14 dagar. Observera: : Angivna leveranstider är uppskattningar och kan i särskilda fall bli längre.
Du kommer att få ett e-postmeddelande med spårningsnummer så snart ditt paket har skickats.
Fraktbolag och Priser (Sverige): Vi använder främst GLS och DAO. De specifika alternativen och priserna framgår vid kassan. Standardpriser är:
- DAO Paketombud: 39 kr.
- DAO Hemleverans: 49 kr.
Ej uthämtade paket: Om ett paket som skickats till paketombud inte hämtas inom fraktbolagets tidsfrist och därför returneras till Nordicsneakers, debiteras kunden en avgift på 39 DKK. . Denna avgift täcker de kostnader vi åläggs för returfrakten samt hantering. Avgiften kommer att dras från en eventuell återbetalning eller debiteras separat.
Du kan läsa mer om våra leveransvillkor här: Leveransinformation.
5. Ångerrätt (Returrätt)
Du som konsument har 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du har mottagit din vara.
Villkor för retur: Returrätten gäller uteslutande för varor som returneras i original, oöppnat och oanvänt skick, med alla originaletiketter och förpackningar intakta. Om varan visar tecken på att ha öppnats, använts, provats (utöver vad som är nödvändigt för att konstatera varans art, egenskaper och funktion på samma sätt som i en fysisk butik - vilket för skor innebär mycket begränsad provning inomhus på rent underlag), eller om originalförpackningen (t.ex. skokartongen) är skadad eller saknas, förbehåller vi oss rätten att neka returen eller göra avdrag för värdeminskning.
Begäran om retur eller byte: Önskar du att utnyttja din ångerrätt och returnera eller byta din vara, ska du upprätta ett returärende via vår online Returportal. . Detta ska göras inom 14 dagar från det datum du mottog din vara. På portalen kan du enkelt upprätta ditt returärende, begära byte, och eventuellt köpa en returetikett. Följ anvisningarna på portalen för att genomföra processen. Om du upplever problem med portalen, eller av andra orsaker önskar att meddela oss via e-post, kan du kontakta oss på: [email protected].
Returadress och Frakt: Varan ska skickas tillbaka utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss om din ånger, till:
Hendil ApS
Att: Retur - NordicSneakers
Byleddet 12
4000 Roskilde, Danmark
Se till att paketet är ordentligt förpackat så att varan och dess originalförpackning inte skadas under transport. Skokartongen är en del av produkten och får inte användas som fraktkartong. Placera inte tejp, fraktetiketter eller annat direkt på den ursprungliga skokartongen. Använd en yttre fraktkartong eller påse.
Det är ditt ansvar att varan kommer säkert tillbaka till oss. Spara ditt postkvitto och eventuellt spårningsnummer som bevis på avsändning. Vi rekommenderar starkt att skicka paketet som försäkrad försändelse med spårning. Du bär risken för varan tills den har mottagits av oss.
Kostnader vid retur: Du står själv för de direkta kostnaderna i samband med retur av varan. Du kan välja att själv köpa frakt hos ett fraktbolag, eller så kan du köpa en returetikett via vår Returportal för 39 DKK. . Vid byte betalar du inga fraktavgifter.
Återbetalning: När vi har mottagit och godkänt din returvara enligt ovanstående villkor, återbetalas köpesumman till det konto som användes vid köpet. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att vi har mottagit och behandlat returvaran.
Du kan läsa mer om vår returprocedur här: Returinformation.
6. Reklamationsrätt
Konsumentköplagens regler om fel gäller för varuköp. Du har 24 månaders reklamationsrätt när du handlar hos oss. Det innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på den specifika situationen och felets art.
Reklamationen ska vara befogad, och felet får inte ha uppstått till följd av felaktig användning, normalt slitage eller annat skadeframkallande beteende. Du ska reklamera snarast möjligt, och senast 2 månader efter att du har upptäckt felet.
För att utnyttja reklamationsrätten ber vi dig kontakta oss på [email protected] med en detaljerad beskrivning av felet och tydlig bilddokumentation. Om reklamationen är befogad kommer vi överens om det fortsatta förfarandet, inklusive eventuell retur. Vid befogad reklamation återbetalar vi dina rimliga fraktkostnader för returen (spara kvitto).
7. Personuppgiftspolicy och Cookies
När du handlar hos Nordicsneakers behandlar vi de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna genomföra din beställning (namn, adress, e-post, telefonnummer, orderhistorik). Vi behandlar dina uppgifter konfidentiellt och i enlighet med gällande lagstiftning, inklusive dataskyddsförordningen (GDPR). Betalningsuppgifter behandlas uteslutande av vår betalningsleverantör. Data raderas efter 5 år.
Cookies: Vi använder cookies på vår webbplats för att säkerställa funktionalitet och förbättra din användarupplevelse. Du kan läsa detaljerad information om vår användning av cookies, och hur du hanterar dem, i vår Integritetspolicy.
Du kan läsa mer om hur vi generellt behandlar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy.
8. Klagomålshantering
Om du som konsument vill klaga på ditt köp, ska du först kontakta oss på [email protected]. . Om vi inte lyckas hitta en lösning, kan du skicka ett klagomål till:
Du kan även använda EU-kommissionens online klagoportal ODR (Online Dispute Resolution): http://ec.europa.eu/odr. . Detta är särskilt relevant om du är konsument bosatt i ett annat EU-land.
9. Ändringar
Nordicsneakers förbehåller sig rätten att ändra och uppdatera dessa köpvillkor utan föregående meddelande. Den gällande versionen kommer alltid att finnas tillgänglig på vår webbshop. Vid väsentliga ändringar kommer vi att sträva efter att informera om detta.
Har du frågor angående våra köpvillkor, är du alltid välkommen att kontakta oss på [email protected].